تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

مقدمه ای بر تزریق بوتاکس

آمپول میگرن بوتاکس

بوتاکس چیست؟
بوتاکس یک نوروتوکسین است که توسط باکتری ای بنام کلستریدیوم بوتولینیوم تولید می شود.
 وقتی باکتری توسط انسان بلعیده شود می تواند در دستگاه گوارش تولید سم بوتولینیوم کند که باعث بیماری بوتولیسم شده و در آن عضلات بدن فلج می شود و نهایتا فرد می میرد، این در حالیست که وقتی نوروتوکسین بوتاکس در عضلات تزریق شود، کاملا ایمن بوده و فقط موجب فلج موقتی و برگشت پذیر عضلات می شودکه می توان از این پدیده برای درمان بیماریهای مغز و اعصاب مانند تیک چشمی یا بلفارو اسپاسم و تیک گردنی یا دیستونی گردن و اخیرا درمان میگرن استفاده کرد.

تاریخچه درمان میگرن با بوتاکس
سالها پیش بیمارانی که برای درمان چین و چروک صورت بوتاکس تزریق می کردند و همزمان میگرن هم داشتند گزارش کردند که سردرد میگرنیشان کاهش یافته است. این امر باعث شد که دانشمندان تحقیقات گسترده تری راجع به اثر بوتاکس بردرمان میگرن انجام دهند و سرانجام در سال 2010 بوتاکس برای درمان میگرن مزمن از FDA تاییدیه گرفت.

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و در حال حاضر متد روز درمان میگرن در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و اروپا می باشد. این روش به دلیل مزایای زیادش طرفداران بسیاری در بین مبتلایان به میگرن دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

تزریق بوتاکس یکی از بهترین و موفق ترین  درمانهای سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه(Chronic daily headache)موفق بوده است.

میگرن مزمن به میگرنی گفته  می شود که بیش از 15 روز در ماه فرد دچار سردرد بوده و حداقل 8 روز آن سردرد میگرنی بر اساس کرایتریای میگرن داشته باشد و حدود 3 ماه طول کشیده باشد.

تزریق بوتاکس میگرن

چه کسانی برای درمان میگرن با بوتاکس کاندید مناسبی هستند؟

بیماران مبتلا به میگرن مزمن ( طبق تعریف )  که به درمانهای دارویی معمول جواب نداده اند کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس تخصصی میگرن می باشند. همچنین تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر است.

تزریق بوتاکس میگرن برای چه کسانی مناسب نیست؟

تزریق بوتاکس برای بیماران میگرنی که تعداد حمله های سردردشان کمتر از 15 روز در ماه بوده و یا انواع دیگر سردرد بجز میگرن دارند توصیه نمی شود. همچنین در موارد حساسیت به آمپول بوتاکس و ابتلا به بیماریهای زمینه ای مثل میاستننی گراویس که بوتاکس باعث تشدید بیماری می شود تزریق بوتاکس نباید صورت گیرد.
همچینین  بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردرهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

تزریق بوتاکس تا چه اندازه برای درمان میگرن مفید است؟

در مطالعه ای که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد 80 درصد بیماران تزریق بوتاکس، کاهش شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده اند.حدود 60% بیماران میگرنی درمان سردرد با بوتاکس را عالی گزارش کرده اند، بطوریکه حملات سردرد میگرن کاملا از بین رفته است، در حدود 19,5% بیماران کمی بهتر شده است و 20 درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نکرده اند.

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه(Chronic daily headache) موفق بوده است.

نکته مهم اینجاست که برای حصول نتیجه بهتر در درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس، متخصص مغز و اعصاب باید بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود میبرند و این درمان برایشان مفید است را به طور صحیح انتخاب کند.

Botox for migraine

تزریق بوتاکس چگونه به درمان میگرن کمک می کند؟

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کردن عضلات باعث شل شدن آنها و جلوگیری از انقباض آنها شده و در نتیجه کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن را موجب میشود. ولی در مطالعات انجام شده مشخص شده که عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع میباشد.جهت دریافت اطلاعات علمی در زمینه تزریق بوتاکس میگرن به آکادمی دکتر اسفندیاری مراجعه فرمایید.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن به اثبات رسیده است؟

همانطور که اشاره کردیم تزریق بوتاکس برای درمان میگرن از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاییدیه دارد علاوه بر این از سازمان تنظیم داروی انگلستان (UK drug regulator agency) دارای تاییدیه است.

چرا باید برای تزریق بوتاکس درمانی میگرن به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

نکته دیگر تزریق بوتاکس در محلهای مناسب  در 31 نقطه از عضلات سر و گردن شامل 7 نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)، 4 نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف، 3 نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف، دو نقطه در عضلات پاراوتبرال گردن هر طرف و 3 نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) هر طرف تزریق میشود و بنابراین با تزریق زیبایی بوتاکس متفاوت بوده و حتما باید توسط نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) دوره دیده  که به آناتومی عروق و اعصاب سر و گردن آگاهی کامل دارد و می داند چه مقدار بوتاکس در چه نقاطی تزریق نماید انجام شود.

انجام تزریق بوتاکس به صورت کاملا تخصصی توسط متخصص سردرد جهت جلوگیری از ایجاد عوارض تزریق توصیه می شود.

تزریق محل مناسب تزریق بوتاکس دکتر اسفندیاری

نورولوژیست، مقدار مشخصی از آمپول بوتولونیوم توکسین رقیق شده را در عضلات ذکر شده تزریق میکند. این کار در مطب و به صورت سرپایی و معمولا در عرض 10 تا 15 دقیقه انجام میشود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بعد از تزریق بوتاکس بیمار میتواند به فعالیتهای روزمره خود ادامه دهد.

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن چیست؟

طول اثر بوتاکس بین 3 تا 6 ماه بوده و زمان تزریق مجدد بوتاکس در هر فرد متفاوت می باشد و به هیچ وجه وابستگی ایجاد نمی کند.

برای کاهش احتمال ایجاد کبودی بهتر است بعد از تزریق از مصرف قرص سرما خوردگی، چای سبز، ویتامین E  و جینسینگ به مدت 3 روز پرهیز کنید. در صورت مصرف آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون حتما با پزشک خود مشورت کنید.

2 تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس از به جلو خم کردن سر و گردن و بدن مانند مطالعه کتاب با گردن خم، نماز خواندن و همچنین خم کردن سر به عقب مانند دراز کشیدن به صورت افقی یپرهیزید، از روز تزریق بوتاکس به مدت 2 شبانه روز از گرم شدن ناحیه سر و گردن و ماساژدادن نواحی تزریق شده بپرهیزید ( مانند حمام طولانی، سونا و ...)
شستن صورت با آب سرد، کرم زدن به صورت و آرایش کردن بلافاصله پس از تزریق بوتاکس اگر به صورت آرام و ملایم و بدون فشار زیاد به پوست انجام شود ممنوعیتی ندارد.
اثر بوتاکس روی عضلات 4 تا  7 روز بعد شروع می شود و بتدریج تا 14 روز بعد کامل می شود، بنابراین تا حدود 2 تا 3 هفته بعد از تزریق برای کاهش سردرد باید صبر کرد.

ولی گفته شده که با تکرارا تزریقها، طول این مدت بیشترشده و در بعضی موارد بعد از 5 بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد از بین میرود.

تایثر بوتاکس در درمان میگرن بعد از 5-4 روز از زمان تزریق بوتاکس شروع میشود و در عرض 2 هفته به پیک اثر خود میرسد.

هزینه تزریق بوتاکس میگرن چقدر است ؟

این سوالی است که برای اکثر بیماران مبتلا به میگرن مزمن ( Chronic Migraine ) که به کلینیک تخصصی سردرد مراجعه می کنند و اندیکاسیون تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را دارند پیش می آید.

وقتی متخصص سردرد شما تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را به عنوان بهترین درمان میگرن به شما پیشنهاد می کند مساله بعدی هزینه تزریق برای درمان میگرن است.

از آنجائیکه علائم میگرن در هر بیمار متفاوت است و محل های درد در همه بیماران میگرنی یکسان نیست ، آمپول بوتاکس مصرفی برای هر بیمار متفاوت است. آمپول بوتاکس برای درمان میگرن مزمن طبق پروتکل در نقاط مختلف سر و گردن و شانه ها ، بسته به محل درد بیمار تزریق می شود . بنابراین براساس میزان داروی بوتاکس مصرف شده و تعداد نقاط تزریق، هزینه تزریق بوتاکس میگرن برای هر بیمار متفاوت است.