سردردهای خطرناک کدامند؟

1398/07/14

سردردهای خطرناک کدامند؟

سردرد به معنی درد یا احساس ناراحتی در هر قسمتی از کاسه سر و یا گردن است. سردرد همیشه یک علامت است و می تواند در بسیاری از بیماریها دیده شود؛ بنابراین تشخیص عامل ایجاد کننده سردرد توسط متخصص سردرد  مهم  و ضروری است و به درمان صحیح کمک می کند.

طبق آمار بیشتر سردردها خوش خیم هستند مثل سردرد تنشی،میگرن، کلاستر، درد سینوس و دردهای گردن این نوع سردردها خطری برای بیمار ندارند و فقط  به خاطر مزمن بودنشان برای بیمار آزاردهنده است و از این رو توصیه به درمان آنها می شود. مساله مهم، تشخیص صحیح علت سردردهایی است که خطرناک و نشانه یک بیماری جدی زمینه ای هستند که نیاز به بررسی و درمان فوری توسط  متخصص مغز و اعصاب دارند.

پیشگیری از سردرد خطرناک

چه موقع در مورد سردردتان نگران باشید؟

هر نوع سردرد تکرار شونده که نیاز به درمان با مسکن پیدا می کند باید توسط متخصص سردرد بررسی و درمان شود بخصوص اگر الگوی سردرد شامل شدت و فرکانس و محل سردرد نسبت به سردرد های قبلی تغییر کرده باشد و یا جدیدا به درمانهای موثر قبلی پاسخ ندهد.

از آنجاییکه سیستم عصبی بدن انسان حساس و حیاتی می باشد توجه به موقع به علائم و نشانه های آن ضروری به نظر می رسد، سردرد یکی از شایعترین و مهم ترین نشانه های درگیری سیستم عصبی محسوب می شود و بنابراین شناخت عوامل خطر سردرد بسیار مهم می باشد، این آگاهی به بیماران مبتلا به سردرد کمک می کند که در مواقع لزوم سردرد خود را جدی گرفته و برای بررسی بیشتر و درمان موثر به پزشک متخصص سردرد خود مراجعه کند.

هرگاه سردرد شما یکی از خصوصیات زیر را داشت حتما آن را جدی بگیرید و سریعا با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید:

1- سردردی که شروع ناگهانی و انفجاری داشته و یا بیمار اظهار می کند " شدیدترین سردردی است که تا به حال تجربه کرده ام" و یا بیمار بتواند دقیقا ساعت شروع سردرد خود را به یاد بیاورد.سردرد در عرض 60 ثانیه یا کمتر به بیشترین شدت خود می رسد. ممکن است هر جایی از سر، گردن و یا حتی ستون فقرات پشتی بیمار را درگیر کند. درد بسیار شدید ممکن است 1 ساعت یا بیشتر طول بکشد و معمولا همراه با سرگیجه ، تهوع، و کاهش سطح هوشیاری است.

این سردردها می توانند مشابه پارگی آنوریسم و کلافه های عروقی مغز و یا خونریزی مغزی باشد مننژیت، انسفالیت و تومور مغزی هم گاهی می توانند علت آن باشد.کریز هایپر تنشن (حمله فشار خون بالا) یکی از علل شایع آن است.

به طور کلی این نوع سردرد بسیار جدی بوده و نیاز به بررسی اورژانسی توسط متخصص سردرد با سی تی اسکن مغز و درمان فوری دارد، در غیر اینصورت ممکن است تهدید کننده حیات باشد.

2- سردردی که با هر درجه از گیجی و اختلال سطح هوشیاری همراه باشد.

3- سردردی که با تب ، درد و سفتی گردن و یا علائم عمومی همراه باشد که می تواند نشانه عفونت مغز یا مننژیت باشد.این سردردها اغلب نشانه التهاب مغز مثل آنسفالیت و یا التهاب پرده مننژ اطراف مغز (مننژیت) می باشد، این التهاب معمولا عفونی بوده و نیاز به درمان فوری باآنتی بیوتیک دارد بخصوص اینکه فرد دچار نقص ایمنی و یا دیابت باشد که در صورت عدم درمان بموقع کشنده است

4- سردرد همراه با فشار خون بالا

5- سردردی که در سن بالای 50 سال شروع شود.

6- سردردی که با اختلال بینایی یک یا دو طرفه و یا قرمزی و کاهش بینایی یک چشم همراه باشد.که می تواند نشانه التهاب عصب بینایی  باشد.

میگرن چشمی می تواند با کوری موقت در یک چشم همراه باشد. اگر میگرن از پیش تشخیص داده شما به تازگی همراه با علائم چشمی مثل تاری دید گذرا و یا دیدن نقطه های نورانی و یا از دادن قسمتی از میدان بینایی باشد حتما باید فورا با پزشک متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید.

اسپاسم شبکیه می تواند علت آن باشد، کسانی که دچار علائم میگرن چشمی می شوند در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن دائمی دید خود هستند که در میگرن با اورا بیشتر دیده میشود.

پس نشانه های فوق را جدی بگیرید.

تشخیص سردرد خطرناک

7- سردردی که فرد را از خواب بیدار کند و یا همراه با استفراغهای جهنده صبحگاهی باشد که می تواند نشانه افزایش فشار مغز و یا تومور مغزی باشد.

سردردهایی که فرد را از خواب بیدار می کند همچنین می تواند نشانه افزایش فشار خون و آپنه انسدادی خواب (Sleep Apnea) باشد وبنابراین نیاز به بررسی دقیق دارند.

افسردگی و محرومیت از کافئین می تواند سردرد کلاستر را تحریک و موجب بیدار شدن فرد از خواب با حمله شود.

8- سردرد میگرنی یا تنشی قبلی که الگوی آن تغییر کند، شدیدتر شود یا به درمان پاسخ ندهد حتما باید دوباره با معاینه دقیق توسط یک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) وبررسی های تشخیصی مثل  ام آر آی مغز بررسی شود.

9- هر سردردی که به تازگی و بدون سابقه قبلی سردرد شروع شده و رو به بدتر شدن است.

10- سردردی که بدنبال فعالیت، ورزش،راه رفتن شروع شود و یا با زور زدن بدتر شود که می تواند نشانه ای از افزایش فشار مغز باشد.

11- سردرد بعد از ضربه مغزی

هرگونه ضریه به سر می تواند سردردی ایجاد کند که نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد چراکه می تواند نشانه آسیب به بافت مغز مثل له شدگی مغز (Cocussion) باشد که در صورتی که به آن رسیدگی نشود می تواند منجر به خونریزی مغزی کشنده شود.

پس سردردهای بعد از ضربه مغزی را جدی بگیرید.

12- سردرد جدید کسانی که سابقه کانسر یا بیماریهای نقص ایمنی دارند.

13- سردردی که به همراه بیحسی نیمه صورت یا بی حسی اندام های یک سمت و یا تشنج باشد که می تواند نشانه ترومبوز و یا لخته شدن خون در وریدهای مغز و یا سکته مغزی باشد.

14- سردردی که پس از خوابیدن در محیط بسته با وسایل گرم کننده گازی ایجاد شود که می تواند نشانه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باشد.

15- سردردی که فعالیتهای روزانه شما را مختل کند.

16- سردردهایی که همراه با تهوع و استفراغ هستند.

میگرن شایعترین سردردی است که با تهوع و استفراغ همراه است اما این علامت بخصوص استفراغهای جهنده صبحگاهی یک علامت مهم تومور مغزی و افزایش فشار مغز است بنابراین حتما باید توسط متخصص سردرد بررسی کامل مغزی شود.

علائم سردرد خطرناک

17- سردردهایی که همراه با احساس فشار (Squeezing) در سر هستند.

سردرد تنشی شایعترین نوع سردردهای اولیه است که معمولا دوطرفه بوده و همراه با احساس فشار در سر است ولی از آنجاییکه این علامت نشانه اختصاصی سردرد تنشی نیست و در دیگر انواع سردرد مثل تومورهای مغزی هم ممکن است دیده شود بررسی علت دقیق آن توصیه می شود.

18- سردرد پس از یائسگی (منوپوز)

اگر در جوانی دچار میگرن بوده اید و پس از یائسگی الگوی سردرد شما عوض شده به طوری که سردردی که قبلا تا به حال نداشته اید تجربه کرده اید باید حتما جهت اطمینان به پزشک متخصص سردرد خود مراجعه کنید، هرچند که ممکن است این سردرد همان میگرن شماست که خود را به این صورت نشان داده است.

به طور کلی افراد مبتلا به میگرن با اورا در معرض خطر بیشتری نسبت به نوع بدون اورا هستند، میگرن با اورا ریسک سکته مغزی (استروک) را دو برابر بالا می برد، بخصوص زنان زیر 45 سال با میگرن با اورا که سیگاری بوده و یا از قرص های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنند در معرض خطر بالاتری  نسبت به بقیه مبتلایان به سردرد هستند و باید حتما توسط پزشک متخصص سردرد بررسی و درمان شوند.

سردرد خود را جدی بگیرید و در صورت وجود هر یک از موارد فوق برای اطمینان بیشتر حتما فورا جهت بررسی علت سردرد خود به یک کلینیک تخصصی سردرد یا متخصص سردرد اقدام کنید.